Friday, October 28, 2011

Orkanrecension

Nu har jag överlevt mitt första ordentliga tropiska oväder! Rina försvagades kraftigt innan stormen nådde Playa, och klassades till slut "bara" som en tropisk storm. Vid solnedgången igår började det blåsa och regna så smått, och någon timme senare dundrade åskan igång. Jag gick ner till stranden i mörkret och tittade på skådespelet, det var fantastiskt vackert. Är inte det minsta åskrädd, så det var bara spännande. Efter en stund blev dock blåsten så kraftig att regnet gjorde ganska ont, så jag vände hem och tog en varm dusch. Rina får fyra av fem blixtar, perfekt nybörjarstorm! Jag fick vara med om alla förberedelser och domedagskänslan dagarna innan, men slapp den läskiga biten. Och idag har det varit riktigt soligt! Bara några droppar regn på morgonen. Med andra ord finns det inget att klaga på här borta.

I survived! Rina ended up being a tropical storm when it hit Playa last night, which was a relief. I went down to the beach to enjoy it, very dramatic and beautiful with the lightning over the ocean. It gets four out of five lightnings from me, a perfect beginners storm! I got to see all the preparations prior to the storm, but I didn't need to experience the scary part, felt very safe the entire time. I had beer and watched the storm pass with the hostel owner Fernando, the other guest who decided to stick around.It ended up being a really nice evening actually. And it's already sunny again! Spent the day at the beach, reading and sleeping in the sun.So in other words all is good over here.

3 comments:

  1. Va roligt! I bland saknar jag stormen här i detta land där det bara blir lite korsdrag som Gudrun!

    ReplyDelete
  2. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SEBLt6Kd9EY#!

    en film om vind och ankor som du kanske gillar.

    från viktor!

    ReplyDelete
  3. Ja, det här är minsann en helt annan upplevelse! Men jag tänkte faktiskt när jag stod där på stranden, att starkare vind än detta har jag ju upplevt på island.

    Åh, tack Viktor! Väldigt uppskattad. Hur fina som helst!

    ReplyDelete