Monday, October 31, 2011

Cenotes!

Hörni, jag har ju helt glömt bort att berätta om mina första cenote-dyk! Tur att Lars påminde mig, ni andra har visat måttligt intresse. Jag tänker ignorera det och anta att ni inte tänkt på annat senaste veckan. Nu får ni en lååång historia!

Det var två dyk som var helt annorlunda mot allt annat jag tidigare gjort. Cenotes är alltså sötvattensgrottor som binds samman i enorma grottsystem över hela Yucatán. På vissa ställen har det porösa limestonelagret rasat in och bildat små "dammar", öppningar in till dessa grottsystem. Dessa öppningar ligger ofta väldigt vackert mitt i djungeln, och dit solen når finns en hel del djurliv (till och med små skjöldpaddor!). Med andra ord är de även mycket populära bland snorklare, och i allmänhet ett mycket trevligt utflyktsmål för vänner och familjer en söndagseftermiddag. Det som gör dykningen så fantastisk i dessa grottor är det faktum att vattnet är alldeles kristallklart. Om det inte vore för mörkret skulle sikten vara perfekt, säkert 100 meter. 

Eftersom det mest grottliknande jag varit med om vad gäller dykning är 10 meter långa swim throughs (tunnlar) valde jag att gå en endagskurs som innebar viss teori innan dykningen. Det kändes tryggare, alltid skönt att veta lite mer om vad jag egentligen håller på med där nere under ytan. Teorin följdes av en biltur ut i djungeln, släpande av utrustning och till sist ner i vattnet! Jag var lite nervös, men bara på ett positivt sätt. Själva dyken var otroligt vackra och framför allt stillsamma. Man är van vid en hel massa ljud, fiskar som äter, båtar etc. Nu var det enda som hördes ljuden från min egna andning, väldigt rogivande. Vi simmade lungt genom de yttersta delarna av cenoten Dos Ojos utrustade med varsin ficklampa. Grottformationerna var väldigt vackra. Pelare, stalaktiter och stalagmiter om vartannat, ibland i trånga gångar och ibland i stora undervattensgrottor. Pampigast var det på de platser där solen letade sig ner, helt fantastiskt. Enda nackdelen var kylan, bara 4-5 grader kallare än i havet gör enorm skillnad. Efter två dyk var jag ganska frusen, nästa gång blir det en extra shorty över våtdräkten!

I've forgotten to tell you about my first cenote dives! I did two dives in cenote Dos Ojos, completely different from anything I've experienced as a diver so far. I loved it, loved how quiet and peaceful it was. No sounds of boats (or fish), no currents, no whatsoever action. Just slowly swimming through the cavern enjoying the beautiful formations with perfect visibility. I'll definitely do more cenote dives in the future, it's great to do some "different" diving once in a while. Only down side was the cool water, will definitely put on an extra shorty next time! 

Inte jag på bilden, men eftersom det är från cenoten jag dök i kan ni låtsas det!

3 comments:

  1. As tufft ju. Jag tycker det är coolt att du gör sådana här saker! Blir impad :)

    ReplyDelete
  2. Oj, så det såg ut så där!
    Vilka fantastiska upplevelser du får, one after the other.
    Av alla djur du berättat om och visat bilder/video på hittills tycker jag sjöhästen är sötast. Ska kolla på nätet hur den där hajen som du såg på ett dyk ser ut också. Var rädd om dig!

    ReplyDelete