Saturday, October 22, 2011

Dive #42 and #43

Nu har jag äntligen kommit igång med dykningen! Första dyket i förrgår var inte så spännande. Hade ny utrustning som jag inte är van vid (framför allt våtdräkten), så jag ägnade mig mest åt att testa den och se vad jag behövde för vikter. Idag gav jag mig ut på mina första "riktiga" dyk! Två förmiddagsdyk, hur härliga som helst. På det första såg jag de absolut största skjöldpaddorna jag någonsin sett, två enorma green turtles. Jättefina! Vi såg dessutom en liten unge, kanske bara något år gammal. Andra dyket var lite grundare, fina koraller men inte lika rikt djurliv. Det mest spännande var en riktigt stor stingrocka (nästan 2m i diameter) och några muränor. 

Jag älskar det här så otroligt mycket. Dykcentret jag hittat passar mig perfekt, litet och personligt. Det är också väldigt skönt att det är lågsäsong. Idag var det bara jag, instruktören och ett amerikanskt par som har dykt här i åratal. Väldigt skönt och avslappnat. Imorgon ska jag göra två dyk till, sen cenotes på måndag! Ser verkligen fram emot det, om än blandat med viss nervositet. Som tur är så känner jag verkligen förtroende för min instruktör, han är jättebra.

Nu är det dags för ett par timmar på stranden! Vädret är återigen helt perfekt.

I've finally started diving! Did my first dive two days ago, but that was mostly in order to try the new equipment that I've bought. Today I did the first proper fun dives, loved it! On the first dive we saw two huuge green turtles, amazing. At least twice the size of the turtles I've seen diving. The second dive was nice too, a couple of moray eels and a big southern sting ray, but mostly some really nice coral. It's great to be here in low season, always small groups. I'm doing another two ocean dives tomorrow, and then some cenote diving on Monday. Looking forward to it! 

Anyway, time for a couple of hours on the beach. xx

3 comments:

  1. Låter grymt! 1,5 meter och 190kg blir en green turtle. så det var säkert en sån!
    ha det bra på stranden. /gurra

    ReplyDelete
  2. Maja, Maja!
    Låter fantastiskt det du beskriver!
    Var jätterädd om dig!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Hej Maja!
    Jag har "bara" snorklat i Röda havet, men det var fantastiskt, så jag kan föreställa mig hur fascinerande det måste vara att dyka. Lycka till och skriv snart igen.
    Kram från Lars

    ReplyDelete