Tuesday, October 25, 2011

Hurricane Rina

Då, mina vänner, är det dags för min första orkan! Hostelet är nu mer tomt än någonsin, ett par av de få gäster som var här flydde just till Chiapas. Jag är lite nervös, men det ska samtidigt bli spännande att få uppleva en riktig orkan. Det här skulle ju bli ett äventyr, då kan man inte fly så fort det blir lite action! Imorgon ska jag upp tidigt för att hinna till supermercadon innan det är alltför fullpackat med folk som bunkrar upp inför stormen. Jag har rätt mycket mat hemma, men tänkte köpa lite stormsnacks. Vad nu det kan vara.

I övrigt blir det inte så mycket förberedelser, ska flytta upp all min packning från golvet bara. Det ska komma runt 40 cm (!!!) regn de närmsta dagarna, så jag misstänker att det blir svårt att undvika viss översvämning. Fernando som äger hostelet verkar dock vara redo, han har tagit fram stora plywoodskivor som ska sättas för fönster och dörrar. Det känns både bra och lite sådär. Blir så dramatiskt när folk tar till massa stora åtgärder, först då förstår jag att det här är på riktigt. Nu hade det för första gången verkligen varit skönt med lite sällskap. Och en kamera!

Borde kanske köpa en bok eller två också, är halvvägs inne i den sista jag har med mig. Om elektriciteten försvinner några dagar kommer det inte finnas mycket annat att göra.Min dator har cirka en timmes batteritid så jag hinner med ett och ett halvt avsnitt av Six Feet Under (eller Glee).  Förhoppningsvis vågar jag mig ner till stranden för en långpromenad imorgon eller på torsdag, vill verkligen se havet när det stormar ordentligt.

Tänk på mig nu, jag är lite nervös härborta. Förhoppningsvis kommer jag ha internet och el hela tiden, i så fall får ni gärna underhålla mig några minuter på skype! Kommer bli långa dagar här.

So it's time for my very first hurricane! The hostel is almost empty, half of the few people who stayed here fled to Chiapas earlier today. People are buying loads of food, water and other more or less neccessary supplies, Fernando (the hostel owner) has brought big pieces of plywood here to put over windows and doors. It feels good that he seem to know what he's doing, but it also makes me kind of nervous. I'm simply going to trust the Mexican Government on this one and stick around until they decide to start evaquating people. Anyway, this is the first time so far on my trip when it would have been nice to have some company

Hopefully I'll have electricity over the weekend, otherwise I will be severely bored. My computer has a battery time of about an hour, which is 1 1/2 episode of Six Feet Under (or Glee). Not enough! I guess I should by a book or two tomorrow. I'm halfway through my last one by now, so that wont last long.

Wish me luck!

4 comments:

  1. damn this makes me want to travel. It will make for a great story and memory!

    ReplyDelete
  2. Det är bara att hojta om du vill skypa!
    Men kan ju inte läsa det här utan att sitta och bli lite skraj, men du är väl lite tuffare än mig antar jag... håll i dig hårt!:)

    /gurra

    ReplyDelete
  3. Embrace the darkness of freedom. It will give and it Will Take. And it Will for sure not be for Free. Stand it. Upright or not. Give it even a smile. I believe in you!

    K.

    ReplyDelete
  4. QT: I will definitely give a proper review of Rina in a couple of days! Hopefully It'll mostly be exciting, and not too scary.

    Tack fina K.

    ReplyDelete