Thursday, November 24, 2011

Om sexism

De Centralamerikanska länderna och Mexico är alla katolska vilket tyvärr bidrar till kvinnoförtryck på alldeles för många sätt. Det kommer jag få tillfälle att skriva massor om när jag kommit till Nicaragua, som är ett av de länder i världen med hårdast abortmotstånd, och även ett land med extremt mycket kvinnomisshandel.

Nu är jag dock i en semesterort vid kusten som är extremt präglad av framför allt amerikanska ideal.Inga katolska värderingar här inte, på gott och ont. Playa är inte helt och hållet en feststad, men här finns en hel del klubbar och hostels med förfester varje kväll för den som är sugen på tequila. Jag tycker att det är kul att det är en levande stad, både när solen är ovan och under horisonten, men tyvärr dominerar en extremt förlegad kvinnosyn. Innan jag kom hit tittade jag runt på olika reseforum i jakt på ett hostel eller två, och läste som vanligt en del recensioner. På ett hostel finns en bar där tjejer får gratis dricka mellan tio och elva varje kväll, något som var upphov till massvis med positiva kommentarer. Både manliga och kvinnliga gäster var väldigt nöjda med detta.

En av de populäraste barerna här i Playa, Tequila Barrel, har gjort allt de kan för att ingen ska missa detta fantastiska erbjudande: 

  
Personalen har det till och med tryckt över hela ryggen på sina t-shirts, så att de manliga kunderna ska bjudas på maximal underhållning. Ingen villig tjej får ju missa den här chansen! Baren är bekvämt utrustad med två strippstänger för den som känner sig manad. 

Jag skulle kunna skriva världens längsta inlägg om hur mycket det här äcklar mig, och om hur ledsen jag blir av att se hur både unga tjejer och äldre kvinnor kastar sig rakt in i den här världen och svälja detta snedvridna kvinnoideal med hull och hår. Ska dock försöka spara lite till framtiden, annars blir det en hel bok. Jag har redan sett flera tjejer hoppa upp på baren och dansa runt stången, både någolunda nyktra och stupfulla. De hejas på av sina kompisar och får applåder av både gäster och förbipasserande. Oftast slutar det med att de blir obekväma, inte riktigt vet vad de ska göra av sig själva, och ramlar/klättrar ner från baren. Jag vill gråta varje gång. 

Det är obeskrivligt sorgligt att vi västerlänningar till att börja med kom hit och koloniserade en hel kontinent (som vi dessutom hävdar att vi "upptäckt"), tryckte på befolkningen en religion de inte bett om och för att sedan suga ut så mycket pengar det bara går innan vi snällt drog oss tillbaka (åtminstone officiellt). Nu börjar många länder i Latinamerika bli mer sekulariserade vilket är jättebra, men när vi då istället bjuder in dem en västerländsk kultur som objektifierar kvinnokroppen in absurdum känns det som att vi bara gör samma enorma misstag en gång till. En liten ljusning är åtminstone att jag aldrig sett en så öppen attityd till homosexualitet i Latinamerika som här i Playa. Det är väldigt kul att se lesbiska och bögar som både håller i hand och kysser varandra öppet på gatan. Mer sånt och mindre sexism, tack!

Loong text about the objectification of women that makes me sick. Too long to translate, it's time you guys start learning Swedish! Or use google translate...

3 comments:

  1. jag tycker mest att det var tråkigt att ingen ville se mig dansa på baren....

    ReplyDelete
  2. Ja, Maja du skulle kunna skriva en bok! Du har en fantastisk observations- och analysförmåga! Och språk- och formuleringsförmåga. Det du beskriver i denna bloggtext får mig att gråta. Tur att det var lite positivt på slutet. Jag blir rörd när jag ser homosexuella par visa sin kärlek öppet här i Uppsala. Det händer alltför sällan, men faktiskt oftare och oftare under de senaste 1-2 åren, tycker jag.

    ReplyDelete