Friday, November 4, 2011

I remember we were driving, driving in your car, the speed so fast I felt like I was drunk. City lights lay out before us and your arm felt nice wrapped round my shoulder

Eftersom jag är för lat för att skriva recensioner på TripAdvisor men ändå tycker om att ha en åsikt har jag bestämt att den här bloggen ska få bli min hemgjorda resguide. Kommer bli mycket användbar för alla er som tänker resa runt i Centralamerika framöver. Jag tänker att det är ungefär 80% av mina läsare. Hur som helst, här kommer första inlägget! Den här gången blir det två väldigt olika matställen.

Chez Celine
Allra längst bort på turistgatan Quinta Avenida ligger ett väldigt mysigt franskt bageri/café/brasserie. Jag har ätit frukost, lunch, fika och middag här den senaste månaden och är alltid lika nöjd. Den varma chokladen vi drack igår kväll är nog min favorit hittills, men deras frukostar är också väldigt goda. Vi har börjat med den trevliga vanan att köpa hem en bit pan integral när vi har vägarna förbi, vilket ger våra frukostar hemma på Vive La Vida en guldkant. Stort plus är också den mysiga och gulliga personalen, man känner sig välkommen utan att det blir för mycket.

At the very end of the tourist street Quinta Avenida there's a very nice french bakery/café/brasserie. This past month I've had breakfast, lunch, fika and dinner at Chez Celine , and so far I haven't been disappointed. The hot chocolate we had yesterday is the star of the menu so far, the different breakfasts another highlight. Oskar and I have gotten in to the great habit of buying a loaf of pan integral whenever we pass by, which is great for the breakfasts at our hostel. The sweet and friendly staff make you feel very welcome without being the least bit pushy.

 Luxory "fika": delicious capuccino, crepes with home made chocolate sauce and ice cream.
 Enjoying my coffe!

Asadero el Pollo
Dagens sena lunch/tidiga middag intogs på ett ställe som jag velat gå till ända sen jag kom hit, en kycklinggrill (nytt ord!) som ligger ett kvarter från mitt hostel. Det är ett typiskt mexikanskt "hak", väldigt enkel inredning och bara ett eller två alternativ på menyn. På Asadero el Pollo består valet i hur stor del av en kyckling man vill ha. Jag tog en fjärdedel med tillbehör för 50 pesos (25kr), Oskar tog en halv för 65. Tillbehören var vetetortillas, ris, stark röd salsa, inlagd rödlök och en läsk - mer än nog av allt. 

Todays late lunch/early dinner took place at a cantina on the corner just down the street from my hostel, Asadero el Pollo. It's a very mexican place, the only decision making you have to do is how big part of a chicken you want. I settled for a quarter for 50 pesos, Oskar took a half for 65. The chicken arrived about a minute after we placed our order and was accompanied by rice, tortillas, hot salsa, red onion and a soda. A very filling and cheap meal!
  
 Only downside of the place - you only get a fork and spoon! Makes it slightly difficult to eat the chicken.
 Pollo, arroz, cebolla, salsa roja y tortillas -plenty of food for 50 pesos
I love these simple and unpretentious places that you can find on almost every street corner.

3 comments:

  1. Va fina bilder! Vad trevligt ni har det :) fan vad jag längtar efter att komma till Nicaragua. Puss!

    ReplyDelete
  2. Hej Maja. Roiligt att läsa din blogg. Sköt om dig.
    /Janne

    ReplyDelete
  3. Kul att du följer mina äventyr! Förhoppningsvis blir det många spännande historier att berätta här innan jag kommer hem.

    ReplyDelete