Friday, November 25, 2011

Cozumel!

Jag lyckades med viss svårighet övertala Lisa att följa med på en till dykdag, denna gång till Cozumel. Vi var ett stort gäng på tio personer som gav oss av, den 40 minuter långa båtturen ut var faktiskt riktigt behaglig. Lisa blev ganska sjösjuk sist, så hon hade förberett sig med sjösjukepiller vilket säkert var bra. Jag tog ett också, bättre att vara på den säkra sidan. Vi hoppade i för det första dyket vid tio-tiden, jag och Lisa dök tillsammans med en lite äldre amerikan och ett östeuropeiskt par. Tyvärr visade det sig att ingen av de tre hade någon som helst koll på vad de höll på med, så efter en kvart hade alla tre ploppat upp till ytan. Oklart varför. Vår fantastiska divemaster Iván löste det dock på bästa sätt och kunde avsluta dyket med mig och Lisa. Spännande dykplats, väldigt fina koraller.

Andra dyket var helt fantastiskt! Återigen försvann stora delar av vår grupp upp till ytan rätt snabbt, men då anslöt Lisa och jag oss till den andra gruppen, vilket var himla bra. Vi såg ett gäng skjöldpaddor, barracuda, två nurse sharks (Lisas första hajar!) och en enorm eagle ray. Säkert 2,5 meter mellan vingspetsarna. Jag älskar verkligen stora rockor, de är så majestätiska när de glider fram genom vattnet.

Det här var verkligen inte sista gången jag dök vid Cozumel, ska se till att ha lite pengar kvar på väg norrut  nästa år så att jag kan göra ett par dyk. Dyrt, men väl värt det!

I managed to convince Lisa to come with me to Cozumel, and we had an amazing day! First dive was nice with some beautiful corals, but the other three people in our group had problems (not quite sure why...) and we had to spend quite a lot of time watching them going up to the surface, then back down, then up again. Our amazing divemaster Iván did his best though, and the three of us finished the dive on our own. The second dive was much better, Lisa got to see her first sharks (two big nurse sharks), a bunch of turtles, barracuda, lobster and a huge eagle ray! I love those big rays, beautiful animals. Whish I'd had Rick's camera equipment on that dive, would have been some great photos of that ray. 

Anyway, it was a great day of diving and I'm really looking forward to going back to Cozumel next year. Now it's time to let my gear dry and stay above the surface for a month or so... 
 

Lisa was feeling great this time, no seasickness thanks to the farmacía around the corner
Trying to stay hydrated and get the heat back in the sun at the same time

2 comments:

  1. Måste vara fantastiskt att dyka. Blir sugen på att lära mig. Läste på nätet att sköterskehajen (heter faktiskt så på svenska)kan bli 4.3 m lång och att den livnär sig bla på stingrockor. kram, Lars

    ReplyDelete
  2. Åh vad underbart! Kram till er båda!

    ReplyDelete