Wednesday, December 7, 2011

two months

Hej på er.

Tiden fortsätter flyga iväg här, igår var det två månader sen pappa och Heimir vinkade av mig på Arlanda. Jag saknar er alla lite extra nu runt jul, men om bara elva dagar får jag sällskap här igen, och då hoppas jag att Sverige kommer kännas lite närmre. Jag har en lång lista på godsaker som jag önskar mig hemifrån; allt från sill till knäckebröd och choklad. Vi är ett gäng skandinaver i huset nu, förhoppningsvis kan vi ordna till något slags julbord i juldagarna (gravlaxrecept någon? Är det svårt att göra? Vore så sjukt gott! Mormor kanske har koll? Går det att göra på fryst lax också?)

Idag är det för övrigt La Gritería här i León, vilket bland annat innebär att folk sätter igång med att skjuta av fyverkerier mitt på dagen. Man undrar ju lite hur de tänker då. Men det ska bli kul ikväll, då bygger familjer upp altare på trottoaren utanför sina hus, sen går vi runt och sjunger (jag kan inga av sångerna så det blir till att mima) och får presenter i form av frukt, godis, leksaker etc som tack. Ska bli intressant! Googla för mer info.

Min första vecka i León har varit ganska lugn. Lite rom har jag såklart hunnit med, men inga orimliga mängder. I söndags åkte jag och Kris till en "Eco Lodge" för att möta Ingrid och hennes kompis som var på besök från Holland. Vi badade i ån, drack öl och pratade. Väldigt kul att träffa Ingrid igen, vi har en del att ta igen! Vi sov över därute och tillbringade förmiddagen vid ån innan det var dags att åka in till León igen. Väldigt skönt att komma bort från dammet ett tag, man glömmer lätt bort att det finns en grönare och svalare värld utanför stan!

It's been more than two months since my dad and brother gave me a ride to Arlanda airport. I miss everyone at home a little bit more now when christmas is around the corner, so it's a good thing I get another visit in only ten days! I have a loong list of goodies that I want Gustaf to bring; sill, mustard, chocolate, hard bread and more. We're a bunch of Scandinavians in the house at the moment so hopefully we can arrange some sort of christmas lunch/buffet at some point. 

My first week in León has been very relaxed, have mostly enjoyed having my own room and bathroom again! On Sunday I went with Kris to an "Eco Lodge" outside of León to meet up with Ingrid and her friend from Holland. Really nice to see her again, it's been a while! We spent the afternoon by the river and the night in rocking chairs on our porch. That's really all you need for a good night; a couple of rocking chairs, some rum and nice company. We were back in León by early afternoon on Monday. It's easy to forget that there is a greener and cooler world just a short ride outside of town. 

Tonight it's time for La Gritería, really looking forward to it! Will try to take some pictures and post them here tomorrow or so.

Quinta Yolanda, only 10 minutes from central León

2 comments:

  1. Gravlaxrecept från mormor kommer! Det SKA göras på gryst lax. Här hemma också. Ingredienser: lax, stött vitpeppar, socker, salt o massor med dill. Har du sett dill i affärerna där? Tänker på min barndoms jular i tropiska länder. Minns att vi hade gravlax på bordet!

    ReplyDelete
  2. Åh, tack! Ska gå till supermercadon imorgon och titta. Vore så himla gott! Blir hungrig bara av att tänka på det.

    ReplyDelete