Wednesday, April 11, 2012

Playa - Semana Santa

Hej på er,

Jag har nu varit i Playa del Carmen en vecka, och mitt äventyr börjar närma sig sitt slut. Det var väldigt fint att komma tillbaka hit till "mitt" hostel och de jag känner där. Mötte dessutom upp med en norrbagge som vi lärde känna på Corn Island, så jag har inte behövt känna mig ensam. Tillsammans med två gotlänningar som var här över påsk bildade vi en liten skandinavisk grupp. På påskafton blev det en variant på svensk påskmat med potatis, bröd, rökt lax, gräddfil, lök, ägg, ost och färsk sparris. Inte illa alls!

Dykning har jag såklart också hunnit med, bland annat ytterligare två dyk i cenotes (de grottsystem fyllda med sötvatten som täcker hela Yucatán-halvön). Vill skriva massor om det, ska göra det snarast. Hinner med ytterligare ett par dyk innan jag åker hem på måndag. I övrigt har det mest blivit många timmar på stranden, med bok eller podcasts. Påskveckan var intensiv med en himla massa folk i stan, men en halvtimmes promenad norrut gjorde susen, istället för amerikaner och européer hamnade vi bland massa glada mexikanska familjer på semester. Det är så fint att alla, från mormor till minsta lilla barn, får följa med till stranden och umgås. Älskar mexikanerna och deras kärlek till familjen.

Nu har de andra åkt vidare åt olika håll, och jag har fem dagar för mig själv innan jag åker. Tänker inte umgås med någon eller vara det minsta social, behöver verkligen andas lite och kolla läget med mig själv. Det tar sin lilla tid. Hemresan närmar sig med stormsteg och jag är inte redo än. Men jag jobbar på det. 

Hello friends, 

My first week in Playa passed by pretty fast, I hung out with a Norwegian friend i met at Little Corn and a brother and sister from Gotland, Sweden. Spent most of the days either on the beach or diving, which I consider the perfect ending of my almost seven months long adventure. On Saturday we did our best to cook a traditional Swedish easter dinner, and were pretty happy with the result. 

Playa was packed over the weekend, loads of western and mexican tourists on holiday. On the beach in town there was waay too much drunk people in tiny bikinis, and way too much noise. Luckily I know the place, so we escaped the worst crowds and hung out with the Mexican families who put up camp north of central Playa. I love watching them on the beach, love how they bring everyone from grandma to the smallest infant. Wish we cared more about our families up north. 


Norway and the other Swedes have left the hostel, and I'm now on my own for the last couple of days here. Will do some diving, but mostly I just want to go for long walks and stare at the ocean. Just like I did in October when I first got here. Need to catch up with myself again, haven't done that in a while.




 Ridicolously cute boys playing with a home made kite
 Easter dinner with Norway and Gotland

No comments:

Post a Comment